Utvikling
av sjakklige ferdigheter – En ny forståelse
I lys
av nye oppdagelser innen forskning omkring bevissthet og sinn, turde et helt
nytt rammeverk for forståelse av utviklingen av sjakklige ferdigheter smies ut,
og den foreliggende diskusjonen tar sitt utgangspunkt i Jonathan Rowsons velskrevne
og tankevekkende artikkel fra NIC (New In Chess) 2008/05. Rowson diskuterer
betydningen av talent og forholdet mellom åpningsteoretiske studier kontra
generelle sjakklige ferdigheter forklart ved ”bevisst hukommelse” og det mer
velkjente ”mønstergjenkjennelse”. Vår analyse dreier seg om disse begrepene og
avdekker en annen posisjon enn hva Rowson, som sitert under, inntar.
Introduksjon
Premissene for å utfordre Rowsons
forståelse baseres på “Merk Verden”,
Tor Nørretranders fremragende og fortsatt relevante bok om bevissthet fra 1991
og først skal vi se på noen grunnleggende premisser for tilegnelsen av
sjakklige ferdigheter.
Forskning (Kornhuber, Deecke, Libet,
senere reprodusert og publisert i Brain,
1991) har påvist at en hver tilsynelatende viljesbasert handling normalt
begynner ubevisst hvor hjernen underbevisst forbereder handlingen før
bevisstheten informeres.
Distinksjonen mellom hva vi er bevisste
og ikke, kan kalles ”bevissthetens grensesnitt”, som illustrerer det
menneskelige sinns gjennomsiktighet. Illustrerende kan være en analogi fra
dataverdenen hvor hva vi ser på skjermen kun er en brøkdel av hva som foregår
under overflaten. Dette impliserer at, kontra populær og tradisjonell
forståelse, bevisstheten ikke kan igangsette handlinger, men kan legge ned
”veto” mot, eller avbryte, impulser som leder til uønskede, uheldige, pinlige
eller umoralske handlinger.
Problemet med
forestillingen om vår frie vilje, er
at dersom man befinner seg i et vakuum, et nowhere, for å tale noe billedlig,
hvor alle muligheter kan betraktes som logisk ekvivalente eller like, er umulig
å redegjøre for hvorfor man skulle ville noe fremfor noe annet. Ved å forholde
seg til impulser fra hjernen bevisstheten så tar stilling til, berges den ”frie
vilje”, om enn i en negativ forstand, siden bevisstheten (ofte forstått som
vilje) ikke selv igangsetter handlinger eller impulser fra nevnte vakuum, noe
som impliserer at beslutninger kan være ”bevisste” kun i den svake betydningen,
dvs. kun i vetoet og ikke i igangsettingen. Viktig å være oppmerksom på, er at
selv å avstå fra å handle ved impulser trigget også er ekvivalent med å handle,
ofte kjent som unnlatelsessynder.
Således berges den ”frie vilje”, om enn i
en negativ betydning, siden den ikke selv fortsettlig igangsetter handlinger
eller impulser, noe som impliserer at beslutninger kan være ”bevisste” kun i
den svake betydningen, altså at ”bevisste beslutninger” eksisterer kun i vetoet
og ikke i igangsettingen. Bevissthet kan praktisk talt sies å være i andre enden
av cerebrale (hjerne) prosesser, til forveksling lik vår tyske sjakkspillende
venn som pleier å si: ”Hva har vi her?” Disse tilsynelatende abstrakte funn har
ganske visst noen revolusjonerende, konkrete konsekvenser for menneskelivet
generelt og for sjakkspilling spesielt.
Bevisst
hukommelse
Med henblikk på omfanget av forholdet
mellom studier av åpningsteori og generelle sjakklige ferdigheter, innleder vi
med å sitere Rowson fra s. 83-84 (vår kursivering):
”Kan hende du tror du lærer åpningstrekk,
men mens du ”bevisst memorerer”
varianter, lærer du underbevisst nye strukturer,
blir fortrolig med nye felter, plukker opp nye ”mønstre” og ideer og det meste av dette gjør deg trolig til en
bedre spiller generelt.”
Det er flere temmelig uklare og
problematiske aspekter (se kursivering) i dette sitatet og vi begynner med at
det ikke finnes noe slikt som bevisst hukommelse, fordi hukommelse og
hjerneaktivitet (ubevisst) foregår uavhengig av bevisstheten og mulige viljeshandlinger.
Strengt tatt er det ikke vårt bevisste ”jeg” som glemmer, men ubevisste
prosesser betegnet ved pronomenet ”meg”. Å glemme ”med vilje” er som ’ å bukke
med hensikt’, en selvmotsigelse, som mer ligner på fortrengning eller
undertrykking enn egentlig glemsomhet. Med henblikk på hukommelse, er det ingen
som glemmer ”med hensikt”, skjønt vi alle antakelig er fortrolige med
unnlatelsessynder. Dette betyr at verken å huske eller å glemme styres av viljen
eller annen viljesstyrt aktivitet, men at unnlatelsessynder muliggjøres, fordi
impulser allerede ubevisst trigget, deretter stoppes eller avbrytes.
Verdens toppspillere sies å ha en sterk
hukommelse, men det synes ingen grunn til å anta at de er mer ”bevisste” i
betydningen at de sterkere skulle ville (ønske) huske enn andre dødelige
brikkeflyttere. En ikke ukjent Fischer var kjent for sin hukommelse og skrev
ned samtlige av sine 22 lynpartier i Herceg-Novi i 1970, og dette hadde
ingenting å gjøre med at han ”ønsket” å huske, partiene satt av naturlige
grunner i hukommelsen hans.
Annerledes formulert:
uavhengig av spillestyrke deler sjakkspillere den samme grad, kvalitet eller
”mengde” bevissthet, som igjen er forskjellig fra ”tilstedeværelse” eller
”oppmerksomhet” (awareness).
Det finnes selvsagt
ulike hukommelsestriks, hvis paradoks ligger i at disse også må memoreres, men
når det gjelder å huske sjakkteori, hovedvarianter, bivarianter, alle
forgreninger, ulike strukturer osv., er disse teknikkene ganske enkelt for
ineffektive til å fungere skikkelig. Dersom hukommelse var bevisst, ville det å
huske synes å baseres på viljeshandlinger hvor vi ikke ville ha noen grunner
til ikke å huske hva vi burde,
inkludert alle typer sjakklitteratur til våre kjæres fødselsdager. I tillegg
falmer hukommelsen med tiden, noe som ville vært uproblematisk dersom den var
basert på viljeshandlinger, fordi, vi, når som helst, ved ren
viljesanstrengelse, kunne gjenkalle hvilken sjakkposisjon som helst.
Tilegnelse
av Sjakkferdigheter
Hva angår utvikling av sjakklige
ferdigheter, fortsetter Rowson (s.84) å forklare Karjakins og Magnus Carlsens
tilegnelse av sjakklige ferdigheter mer i kraft av å ha blitt presentert for
partier, stillinger, strukturer osv. enn talent eller medfødt evne, som,
tilfeldigvis, er i samsvar med tidens pedagogiske ånd, hvor man under- eller
nedvurderer betydningen av talent.
Karjakins eller Magnus’ talent (dvs.
deres medfødte evne til å absorbere og assimilere hva man presenteres for)
spiller en langt større rolle enn hva Rowson synes å ta høyde for. Uten evnen
til å absorbere eller assimilere hva man presenteres for, spiller det ingen
rolle hvor mye eller hvor ofte man presenteres for ulike partier, strukturer
osv. Rowsons forståelse reduserer sjakklæring til en heller mekanisk øvelse og
impliserer at ganske enkelt ved å presenteres for sjakk, ville langt flere
spillere langt enklere, blitt langt bedre enn hva som faktisk er tilfelle.
Har Rowson rett, vil være vanskelig å
forklare hvordan unge spillere kan være så meget sterkere enn eldre spillere
med langt mer erfaring og tid til å assimilere og absorbere uendelig mye mer
sjakk enn
unge vidundre. Sant nok kan
arbeid gjøre mye, men uten talent vil man for alltid synge middelmådighetens
sang
Hva som kjennetegner talent, er en viss evne
eller kapasitet til langt bedre å dra fordel av og anvende en mindre mengde
materiale enn mindre begavede spillere kan. Talent er ekstremt effektiv bruk av
forelagt materiale og dette er grunnen til at både Karjakin og Magnus er så
sterke som de er allerede i purung alder. Talenter, vidunderbarn og kvikke
barn, kjennetegnes ved evnen til å absorbere og assimilere læringsstoff
forbausende raskt hvorpå hjernen generaliserer og så frembringer det ene
briljante trekk etter det andre, noe som er umulig å forklare dersom
eksponering var hovedkomponenten.
Mao: full bevisst gjennomsiktighet med
ubegrenset tilgang på informasjon, synes å overflødiggjøre talent og gjøre
problematisk å forklare forskjell i spillestyrke mellom sjakkspillere. Av den
enkle grunn at bevisstheten er ”nektet adgang” til disse indre prosessene har
Rowson rett når han siteres på å si ”trolig”, siden ingen vet eller har den
ringeste anelse om hvordan hjernen generaliserer eller behandler absorbert
materiale.
Hvem spiller?
Forskning (Kornhuber, Deecke, et.al.) har
vist at tenkning, generelt og spesifikt, er uavhengig av bevissthet og vilje
(ikke å forveksle med ønsker, drifter, begjær og trang, som er ubevisste) og at
mesteparten av informasjonen som passerer gjennom vårt sentralnervesystem er
ubevisst, men at vi kanskje kan styre oppmerksomheten (selv om det kan
argumenteres for at når vi får vår oppmerksomhet ”fanget”, er også det
ubevisst) mot noe. Selve tankeprosessene, materialet og forberedelsene er alle
ubevisste, dvs. utenfor vår bevisste kontroll med implikasjonen at vi ikke kan
”tenke hva vi ønsker”, men har tilgang til resultatene av disse prosessene
(Julian Jaynes & William James).
At oppmerksomheten kan
styres er ikke umiddelbart opplagt: når oppmerksomheten eller interessen
fanges, vet vi ikke at vi kan snu hodet før vi kan snu på hodet. Vi må ikke snu
hodet, men for overhodet å kunne vende på det må en ubevisst trigget impuls
foreligge. Når vi så snur på hodet, kan spørsmålet hvorvidt dette er bevisst
eller ikke betimelig stilles. Dersom oppmerksomhet var bevisst, møter vi igjen
problemet med handlinger foretatt i et tenkt vakuum: hvorfor skulle vi rette
oppmerksomheten mot akkurat dette og ikke noe annet, og igjen kan vi ikke
henvise til ubevisste størrelser som ønsker, drifter, lyster, begjær eller
innfall, all den tid disse er ubevisste og derfor uavhengig av bevissthetens
kontroll. Det fundamentale problemet med spørsmålet om den frie vilje, er
spørsmålet om begrunnelse: Hvorfor akkurat dette og ikke noe annet?
Av
ytterste viktighet er å se og erkjenne at implikasjonene av at tenkning er
ubevisst synes å underminere forestillingen og forståelsen, ikke bare av hvem
som spiller, men også hvordan denne spillingen forklares. Ved at tenkning er
ubevisst, trekk igangsatt av hjernen og en bevissthet som arbeider gjennom
”veto”, overlates sjakkspilling (og menneskelige aktiviteter generelt) i
hendene på det finstemte samspill mellom bevisste og ubevisste prosesser
(snarere enn et avgrenset og isolert bevisst Jeg som bokstavelig talt handler
utfra ingensteds) ved å vite hva vi skal beholde og hva skal forkaste blant
alle forslagene, innfallene og ideene hjernen kommer opp med.
Bevisstheten fungerer mer eller mindre
som en ”blunder check” som lett overvåker spillet vårt og ser til at ingen
brikker settes i slag eller blir hengende. Mesteparten av tiden under spill, er
ikke bevisstheten involvert overhodet. Dersom sjakkspilling var bevisst ville
vi aldri gjøre feil, siden ingen bukker med hensikt. Hvorfor skulle vi? Ganske
enkelt i kraft av viljeshandlinger kunne vi bestemme oss for å spille de beste
trekkene da sjakkbrettet foran oss gir oss tilgang til full informasjon; vi
ville ha full oversikt over hva som foregår siden bevisstheten ville vært
gjennomsiktig og stillingen på brettet er der for enhver å se. Tradisjonelt
forklares og forsøkes begrunnet trekk og partier etter partiet og dette er den
vanlige dagsorden; spill først – forklaring etterpå.
Dersom sjakkspilling var bevisst, skulle
det logisk vært omvendt; først forklarer vi hvorfor visse trekk skal spilles og
så igangsetter hjernen de etterspurte
trekk, ikke sant? Om vi kunne gi fullgode og fornuftige forklaringer for hvert
eneste trekk vi gjør, hvorfor skulle da hjernen komme opp med en bukk eller
trekk som ikke best mulig passer vår forklaring og således gjøre sjakk til det
rasjonelle spillet vi oppfatter det for å være? Det russiske ordtaket ”Vi er
alle fornøyde med vår fornuft, men ikke med vår stilling”, oppsummerer fint
dette tilsynelatende paradokset. I lyn- og hurtigsjakkpartier, hvor
bevisstheten omtrent er fraværende, og hvor fornemmelse og intuisjon mer
fremtredende, er dette enda tydeligere siden det ikke er tid til å overveie
mulige forklaringer før et trekk må igangsettes.
Hvem
bukker?
Bukker kan forstås som en type spontane,
ugrunnede trekkforslag, dvs. impulser til å spille trekk ødeleggende for
stillingen hvis ikke stoppet i tide. Nå snakker vi ikke om generelt strategisk
svake trekk, som å feilplassere en offiser forårsaket av mangel på generell
sjakkforståelse, men trekk som bokstavelig talt kommer ingenstedsfra, trekk det
tilsynelatende ikke finnes noen gode grunner for å spille. Nøkkelspørsmålet er:
dersom bevisstheten ikke står for spillingen, hvem står så for bukkingen? Et
eller annet eller noen må være ansvarlige for at spillere bukker, og hvem eller
hvilken del av oss kan det være? Som nevnt overvåker en lett bevissthet
spillet, mens full bevissthet melder straks en sjakkspiller bukker, noe
hans/hennes kroppsspråk mer enn ønskelig tydelig illustrerer. Merk rekkefølgen;
vi møter aldri spillere som annonserer sine bukker i forveien; vi hører kun om
dem som først bukket og DERETTER ble klar over det. Vi har sett dem, har vi
ikke? Brølerne? Amatører såvel som profesjonelle ryster vantro på hodet, klør
seg i pannen og sukker mens de etter partiet desperat forsøker å komme opp med
en rasjonell forklaring. Denne gang
kan kun lett berøres brølernes hvorfor og hvordan, men som en generell pekepinn
kan sies at brølere forekommer som følge av mangel på samspill mellom hjerne og
sinn og synes å ha kun tre mulige forklaringer:
1)
Vi tar inn kun deler av brettet pga.
utilstrekkelig synsfelt og fokuserer kun på bestemte deler av brettet.
2)
Vi tar
inn hele stillingen, men noe skjer mens materialet (synsinntrykkene) behandles
og resulterer i tilsynelatende spontane og uforklarlige brølere.
3)
Selv om vi ser hele brettet, tar ikke hjernen
vår alt inn.
(Bukk
pga. tidsnød er mer et tidsnødsproblem enn et bukkeproblem og forårsakes av at
man spiller for tregt pga mangel på samspill mellom hjerne og sinn)
Den
første forklaringen er kanskje den mest åpenbare da den antyder at
utilstrekkelig fokus resulterer i mangel på informasjon og således fravær av
samspill mellom hjerne og sinn som resulterer i at vi bevisst ikke er i stand
til å stoppe impulsen.
Bukker av denne type kan forårsakes både av
trøtthet, men også pga. mangel på generelle sjakklige ferdigheter og erfaring.
Annerledes formulert: stormestre kan bli ofre for denne type feil pga. trøtthet
snarere enn pga. mangel på sjakklig dyktighet mens amatører kan lide under både
av mangel på trøtthet og sjakklig dyktighet.
Hva angår forklaring nr. 2, siden vi forsøker
å unngå å bukke, dersom bukker har noe som helst å gjøre med hva vi tar inn,
hvorfor skulle hjernen behandle materialet på en slik måte at det leder til
bukker?
Dette synes å skje kun dersom det er
problemer med ”nevrologien”, så å si, noe som er tenkelig, om enn ikke for ofte
forekommende. At bevisstheten med hensikt skal feiltolke informasjonen, synes å
lede til en interessekonflikt siden sjakkens mål jo er å matte motstanderen og
hvorfor skulle man ønske å rote det til for seg selv?
Intrikat blir det når vi kommer til den
tredje forklaringen som gjelder profesjonelle såvel som amatører og reiser et
betimelig dilemma: det synes umulig å bukke når vi ser hele brettet med våre to
øyne, ikke sant? Galt! Denne begrunnelsen for å bukke er nært beslektet med
poenget om rekkefølgen sjakk spilles og forklares i, og forskning viser at bare
en brøkdel av all informasjonen som går igjennom øynene oppfattes av
bevisstheten, noe som antyder at vi utmerket kan se hele brettet uten å oppfatte
det. Dette betyr at det kan være biter av informasjon hjernen ikke tar inn
eller går glipp av, selv når øynene våre fysisk ser hele brettet. Amatører og
profesjonelle oppfatter bokstavelig talt ulike brett selv om de ser det samme brettet og grunnen er ganske enkelt at profesjonelles
sinn er bedre trenet i å oppfatte mer informasjon enn amatørers sinn er. Dette
er slik fordi persepsjon ikke er basert på viljeshandlinger og at hjernen
arbeider uavhengig av hva vi måtte ønske den skulle oppfatte, tenke, mene, tro
osv. Bukker skjer, fordi mennesker er feilbarlige og ugrunnede impulser viser
seg sterkere enn vår evne til å stoppe dem. Nettopp pga. bevissthetens
grensesnitt kan sjakk således sies å være et spill med metafysisk hell/flaks
hvor sjakkspillere kan holdes kun delvis ansvarlige og nettopp fordi de ikke er
ansvarlige for sine hjernes nevrologi, kan de verken vite hva hjernen kommer
opp med i neste trekk og ei heller om de makter å stoppe seg selv fra å bukke
eller gjøre et dårlig trekk. Mot slutten av artikkelen skal vi drøfte en
vanntett metode for å bekjempe impulsivitet og bukketendenser.
Pattern
Recognition
Sjakkspillere,
sjakkforfattere og sjakkpsykologer forsøker å forklare sjakkspill ved
“mønstergjenkjennelse”, som ved første øyekast kan virke tilforlatelig, men som
ved nærmere ettersyn avdekker alvorlige praktiske og konseptuelle problemer.
·
Praktiske Problemer
Vi fortelles at stormestre må lære
100 000 mønstre og at mønstergjenkjennelse er hva som skiller stormestre
fra mer ordinære spillere. Antallet fremstår som heller vilkårlig. Hvordan
avgrenser og måler man antall mønstre? Har lavere ratete stormestre fra
2500-2600 kjennskap til færre mønstre enn stormestre fra 2600-2850?
Dersom ”mønster” forstås som
”brikkekonfigurasjon”, synes det å gjøre tilegnelsen av mønstre enda mer
tungvint, avhengig av hvor raskt man kan stille opp ulike stillinger enten på
et brett eller en dataskjerm. Ved gjennomsnittlig 10 lærte mønstre pr. dag,
ville det ta 27 år å tilegne seg 100 000 mønstre, som i sin tur gjør det
vanskelig å forklare hvordan unge super-stormestre som Magnus Carlsen
(Stormester 13 år gammel, sjakk lært da han var 8, betyr 20 000 mønstre i
året og 55 mønstre hver dag) i slik purung alder kan være langt sterkere enn
eldre stormestre som har hatt mer tid til å tilegne seg langt flere mønstre.
Eller snakker vi om at ulike stormestre er fortrolige med ulike sett mønstre
reflektert i ratingforskjeller?
Siden ingen kjenner alle mulige mønstre,
finnes ingen måte å avgjøre om man lærer nyttige mønstre eller kaster bort
tiden og at måten å slå en stormester på ville være å få ”non-pattern”
stillinger på brettet siden dette ville stenge av mye av hva stormesterens har
på sine personlige ”hard disk”. Dersom mønstergjenkjennelse er måten stormestre
spiller sjakk på, er det vanskelig å forklare hvorfor stormestres prestasjoner
avtar ved aldring siden man kan anta at tilegnede mønstre fortsatt ligger i
hjernen og at stormestere ved en liten anstrengelse ville kunne gjenkalle
relevante mønstre og således holde prestasjonen på topp. Avtar eldre
stormestres prestasjoner fordi andre, ikke-avklarte hjerneprosesser, forstyrrer
evnen til å gjenkalle relevante mønstre under partiet? Dette illustrerer klart
at sjakkspill er mer enn kun mekanisk reproduksjon av mønstre og at det er
umulig å avgjøre hvor mye som er mønstergjenkjennelse og hva som er evne til
spontant å frembringe kvalitetstrekk
Mønstergjenkjennelse synes å innebære kun
at man ser noe som ligner noe man har sett før, men trekk skal fortsatt gjøres
og dersom hjernen sender avgårde en bukk, er verdien av mønstergjenkjennelse
øyeblikkelig redusert til nøyaktig null, som synes å antyde av evnen til å
frembringe trekk fungerer uavhengig av evnen til å reprodusere/huske mønstre.
Et annet fundamentalt problem er sålenge tenkning og læring er ubevisst, finnes
ingen måte å avgjøre hvorvidt hjernen oppfatter forskjellige stillinger som
mønstre, men psykologer forsøker å fremstille det som en mekanisk, bevisst
prosess som gjør mønstre til en likefrem måte å forklare menneskelig atferd på,
men strengt tatt forklarer det ikke begivenhetenes virkelige gang. Eneste måte
er å reversere prosessen; hva som kalles ”mønstre” er etablert kun etter at de såkalte mønstre er lært og
vi rasjonaliserer og forklarer hva som skjer for å gjøre det mulig å lage
oppskrifter og skrive instruksjonsbøker osv. for å lære raskere. Når vi lærer,
vet vi ikke at det er et mønster vi har foran oss og et relevant spørsmål er;
nøyaktig hvordan og når omdannes kaos til mønstre i sjakksinnet? Å lære sjakk
minner om Wittgensteins idé om hvordan man lærer å følge en regel; noe må gå
forut for og ligge under vår evne til å forstå regelbaserte instruksjoner før
vi forstår regelen, og det er det samme med sjakk. Vi konkluderer at den
praktiske bruk av begrepet mønstergjenkjennelse
synes å være for problemfylt til at det kan ha den forklaringskraft det
tradisjonelt tilskrives.
·
Konseptuelle Problemer
Intuitivt synes “mønster” å
indikere en helhet eller en slags totalitet som gjentar seg selv i sin helhet,
og nøyaktig hva konstituerer eller utgjør et sjakkmønster?
Pga. sjakkens mangfold eller variasjon og den identiske gjentagelse karakteristisk for begrepet ”mønster”, synes begrepet som forklaring på utvikling og tilegnelse av sjakklige ferdigheter å være fundamentalt problematisk og den tilsynelatende uforenlige forskjellen mellom de to slår oss når begrepet anvendes på sjakk, for hvordan forene disse to? En enkelt stilling kan ikke utgjøre eller konstituere et mønster all den tid gjentagelse er en iboende bestanddel i begrepet og hver eneste stilling er tilsynelatende unikt forskjellig. Et grunnleggende problem er å generalisere totalt ulike stillinger inn i den samme definisjonen av mønster, noe som synes umulig siden stillingene er unikt forskjellige og ingen spiller lever lenge nok til å se om en stilling gjentar seg selv og således være i stand til å fastslå et mønster. Pga. sjakkens mangfold vil formalisering av en definisjon av mønster som omfatter de uendelig antall forekommende unike stillingene, uten å krenke forstillingen om identisk gjentagelse, være prinsipielt problematisk. For mange vil rokade eller fianchettoposisjoner fremstå som mønstre siden disse spesifikke konfigurasjonene er kjent for uendelig å gjentas i mange ulike typer stillinger.
For å
vise at dette er alt annet enn filosofisk flisespikkeri, kan nevnes at allerede
Kant (1724-1804) gjorde oppmerksom på at begreper ikke defineres gjennom sin
bruk. Til belysning kan nevnes ”rødt”, ulike mattbilder og nevnte
rokadestillinger. Dersom vi spør hva ”rødt” er, peker de fleste på røde
gjenstander, som bilder, bøker eller biler som kun er instanser eller eksempler,
men ikke definerer hva rødt er, dvs. avgrenser ”rødt” i forhold til f.eks blått
eller grønt. Tilbake til saken: ulike typer rokadestillinger eller matbilder som
mønstre er problematisk av tre grunner:
1) stillingene som eksempler gir som sådan ingen definisjon av mønster
(analogien til rødt)
2) stillingene er umiddelbart forskjellige hvor spørsmålet om hvordan vi får
disse til å passe inn i én definisjon av mønster som omfatter begge på samme vis
(slik allerede påpekt) øyeblikkelig melder seg og
3) videre er rokader forskjellig fra mattbilder i og med at førstnevnte synes
mer statiske, mens sistnevnte synes å ha i seg en slags prosess eller dynamikk
hvor en serie trekk spilles ut, for å nå et eller annet mål (matt) hvor mer
presist enn å snakke om (statiske) mønstre synes å være taktiske operasjoner
eller kanskje kombinasjoner, men dette er noe annet enn mønstre.
To konsekvenser: dersom én
definisjon av selve begrepet mønster, som inkorporerer ulike stillinger, ikke
kan gis, kan ikke ulike stillinger tjene som eksempler på mønster eller vi
opererer med én definisjon av mønster pr. stilling, men dette løser ikke
problemet, for som påpekt; hva er det ved f.eks rokadestillinger som gjør at
denne skulle kunne sies å konstituere eller utgjøre et mønster og da melder
definisjonsproblemene seg på nytt. For at spørsmålet om utvikling av sjakklige
ferdigheter skal finne sin tilfredsstillende løsning, er derfor av ytterste
viktighet at begreper defineres presist før de taes i bruk.
Den oppmerksomme leser har merket seg problemet med å fastslå når
et mønster forekommer siden ett enkelt trekk resulterer i en helt ny stilling
og hele stillingen må taes i betraktning under vurdering av hvilket trekk som
skal spilles. Vil forandringen av en bondes posisjon innebære kun en forandring
i et allerede eksisterende mønster i en stilling eller snakker vi om et helt
forskjellig mønster pga. en fullstendig ny stilling? Med tanke på de praktiske
og konseptuelle problemer, fremstår de gamle mesteres partier, med henblikk på
spørsmålet om læring og hva man skal se etter, som paradokset vi møter i en av
Platons dialoger; Hvordan lete hvis man ikke vet hva man ser etter? Hvordan
lete etter noe du overhodet ikke vet hva er? Dersom du finner det, hvordan vite
at dette var hva du ikke visste?
·
Mønster
vs. Struktur
Etter
behandlingen av de praktiske og konseptuelle problemer knyttet til mønster,
kommer vi til begrepet struktur som,
uten at Rowson tilstrekkelig skjelner mellom de to, har sneket seg inn sitatet,
og vi skal forsøke å vise hva denne forskjellen kan beløpe seg til.
I motsetning til
”mønster”, kan ”struktur” defineres som en mindre konfigurasjon eller fordeling
av ressurser på avgrensede sektorer av brettet innenfor stillinger som helhet
og som kan gjentas uten at hele
stillingen den forekommer i, uendelig
må gjenta seg selv. Mindre deler eller fragmenter innenfor en større totalitet
vil naturlig nok gjenta seg selv oftere enn hele stillinger det kreves langt
mer for at skal gjenta seg og derfor skjer ekstremt sjelden.
Selv med kun rester
eller fragmenter av istykkerrevne eller ødelagte strukturer, kjenner vi
umiddelbart igjen konturene av en intakt struktur innenfor stillinger som et hele uavhengig av hvordan resten av
brettet ser ut. Mao., ser vi en ødelagt rokadestilling med bønder på f7, f6 og
h7/h6, øyner vi straks muligheten for en springer på f5, og dette har mer å
gjøre med gjenkjennelse av en struktur på en avgrenset del av brettet snarere
enn et altomfattende mønster. Fortrolighet med temaer, motiver og strukturer
kan avhjelpe hastighet i variantberegning, men viktigere synes fortsatt å være
evnen til å frembringe konkrete og korrekte trekk ellers ville være vanskelig å
forklare Magnus’ og Karjakins evne til å håndtere og spille stillinger de aldri
tidligere har sett, siden de har hatt mindre tid enn mer erfarne (i alder)
eldre spillere til å bli fortrolige med alle disse nye strukturene, motivene og
temaene.
I tillegg synes
sjakkdiskursen, dvs. måten sjakk snakkes om på, å antyde at ”mønstergjenkjennelse”
ikke er den mest nøyaktige betegnelsen når man skal forklare tilegnelse av
sjakklige ferdigheter. På ulike DVD-er og i ulike bøker møter vi aldri
betegnelsen ”mønster”, kun ”struktur; vi
”svekker/forandrer/ødelegger/utvider/forbedrer stillingens struktur, ikke
”stillingens mønster”. Vi konkluderer at ”mønstergjenkjennelse” mer fremstår
som en idealisert forenkling enn et
begrep egnet til å forklare tilegnelsen av sjakklige ferdigheter og baner veien
for det betimelige spørsmål; hvordan klart definere hva et mønster er og dersom
”strukturgjenkjennelse” er hva som utvikles ved å studere og spille sjakk,
hvordan forholder ”mønstergjenkjennelse” seg så til dette?
Exformasjon
For å forklare sjakklige ferdigheter og
vise at forestillingen om mønstergjenkjennelse er mer enn bare tilsynelatende
problematisk, introduserer vi et begrep nytt i sjakklitteratur og sjakktenking.
Effektiv kommunikasjon kan sies å avhenge
av en delt og implisert mengde kunnskap mellom personene som kommuniserer og
denne delte konteksten kalles exformasjon,
et begrep som betyr eksplisitt forkastet
informasjon, dannet av Tor Nørretranders i sin bok Merk Verden, 1991. Tenkning, argumenterer Nørretranders, er faktisk
en prosess hvor man kaster vekk informasjon og denne bortkastede informasjonen
(lett omtalt som eksformasjon) er tilsynelatende avgjørende for automatisert
atferd som involverer ferdigheter (som sykling eller piano). Eksformasjon er
alt vi faktisk ikke sier, men har i hodet, når, eller før, vi sier noe som
helst – mens informasjon er den målbare, påviselige ytring vi faktisk kommer
med.
Hvis noen snakker om kyr,
vil hva som sies være uforståelig med mindre personen som hører har en
forutgående idé om hva en ku er, hva de er godt for og i hvilke sammenhenger
eller kontekster man kan påtreffe en. Fra ytringens informasjonsinnhold alene,
er umulig å lese av hvor mye eksformasjon den inneholder.
Eksformasjon kan, i vår
sammenheng, beskrives som den totale mengden sjakkunnskap i hodene våre når
eller før vi gjør et trekk og som faktisk overhodet ikke spilles ut men forblir
implisitt. Når sjakkspillere studerer partier, bøker, magasiner og ser sjakk
DVD-er, bygges et grunnlag for sjakkunnskap som muliggjør eksformasjon.
Effektiv sjakkspilling og kommunikasjon kan derfor forklares som å avhenge av
en mengde sjakkunnskap delt av spillerne og prat om mønstre ville være uforståelig om vi ikke allerede hadde en
forutgående idé om hva et mønster er, hva de tjener til og i hvilke
sammenhenger de kan påtreffes. Under partiets gang er det umulig å lese den
underliggende eksformasjonskonteksten av selve trekkene og sjakkspill kan
således forklares å være en ubevisst bortkasting av informasjon, akkurat slik
en statue hogges ut av en marmorblokk, skjønt, i vår sammenheng, lar den eksplisitt bortkastede informasjon oss
sitte igjen med trekk som kan sies å springe ut av en delt felles kontekst kalt
eksformasjon. Underbevisst bortkasting av informasjon er nettopp hva som
muliggjør automatisert atferd siden veien om vår tidkrevende bevissthet ville
gjøre atferden alt annen enn automatisk. I motsetning til automatiserte
aktiviterer som å sykle eller spille piano, kan sjakk best beskrives som semi-
eller halvautomatisk siden sjakkspillere konstant må vurdere sine motstanderes
trekk før de bestemmer seg for hva de skal gjøre. Det synes imidlertid som om
at graden av automatisering avhenger av motstanden, skjønt i lyn- og
hurtigsjakk, hvor betenkningstiden er alvorlig redusert, automatiseres atferden
i enda sterkere grad.
Vi konkluderer at pga.
konseptuelle og praktiske problemer, er det prinsipielt umulig effektivt å
kommunisere ”mønstergjenkjennelse” som verktøy for frembringing av sjakktrekk
og ei heller som et begrep egnet for å forklare utviklingen av sjakklige
ferdigheter.
Skjønn
Ikke overraskende kan sjakkspilling sies
å ha sterke likhetstrekk med et fenomen gjerne forbundet med Aristoteles’
diskusjon av fronesis, kjent som
moralsk skjønn. Aristoteles reagerte mot Platons antakelse at dygd utelukkende
bestod i kjennskap til generelle prinsipper og innvendte at moralsk handling
avhenger av at man gjennom utøvelsen av skjønn anvender disse prinsippene under
individuelle omstendigheter. Skjønn styres ikke av generelle regler; i stedet
må det alltid svare til den gitte situasjons særegenheter. Således kan ingen
tilegne seg skjønn ved å bli skjenket en eller annen formell doktrine, men kan
læres kun gjennom å praktisere riktige handlinger. Skjønnets poeng (moralsk og
ellers) er å gjøre oss tillitsfullt istand å møte situasjoner vi aldri før har
påtruffet (siden det er mulig å trene på alle de situasjoner man kan komme opp
i).
Den oppmerksomme (og ikke minst
tålmodige) leser vil ha merket at pga. sjakkens mangfold, vil sjakkspillere
mesteparten av tiden, befinne seg i stillinger de aldri før har påtruffet og
det kritiske spørsmålet er hvordan dette overbevisende skal håndteres.
Uavhengig av sjakklitteratur og studier, vil sjakkspillere føle seg en smule
fortapt straks de møter ny grunn, hvilket underbygger John Watsons poeng at
sjakk er et regeluavhengig spill og ikke kan spille i henhold til generelle
regler og prinsipper, dvs. hver eneste stilling må spilles på dens egne
premisser og ikke basert på en annen (ulike) stilling. Moralsk og sjakklig
skjønn kan forklares som å bestå i samspillet mellom hjerne og sinn, for,
dersom skjønn var fullt bevisst og gjennomsiktig, ville vi aldri utøve slett skjønn,
ville vi vel? For å fortsette analogiseringen, kan sies at evnen til å spille
sjakk ligner den å snakke et språk hvor vi på en eller annen måte er i stand
til å forstå og ytre setninger vi tidligere aldri har uttalt eller hørt og
Richard Retis treffende beskrivelse av sjakk som Capablancas morsmål, rinner
oss fremdeles i hu.
Om det tillates å spille på lingvisten
Noam Chomskys LAD (Language Acquistion Device), kan sies at sjakkspillere ledes
og styres av en, kanskje kantiansk klingende CAD; Chess Aquisition Device” som
muliggjør sunt skjønn hvis grunnlag er det subtile samspillet mellom å vite hva
vi skal beholde og hva vi skal forkaste blant alle trekkforslag og i
artikkelens siste del skal vi kikke nærmere på hvordan vårt sjakklige skjønn kan
forbedres slik at vi kan fatte bedre beslutninger ved brettet.
Utvikling
av sjakklige ferdigheter
Ofte oppmuntres
sjakkspillere til å lese sjakkbøker og se DVD-er for å forbedre spillestyrken.
Skjønt disse kan inspirere, motivere og fascinere, lider de av en alvorlig
didaktisk slagside. De utvikler ikke spillestyrken genuint fordi de kun fyller
spillerens RAM (dvs. korttidshukommelse) mens de leser eller ser, mens
frembringelsen av kvalitetstrekk styres av underbevisste prosesser.
Det finnes imidlertid én
vanntett metode for utvikling av spillestyrke og forbedring av skjønn som
reduserer, om ikke fullstendig luker ut, bukketendenser. Denne metoden trener
underbevisstheten mer målrettet enn utilstrekkelige bøker og DVD-er som mer
retter seg mot bevisstheten. Slik Alexander Kotov gjengir den i sin ”Think like a Grandmaster”, er metoden
som følger:
·
Uavhengig
av hva slags stilling du foretrekker å analysere, åpning, midt- eller
sluttspill, kompliserte eller enkle; finn kommenterte partier og spill igjennom
til du kommer til det punkt hvor det er flest varianter.
·
Dekk
kommentarene med et stykke papir og, uten å flytte brikkene, analysér
stillingen mellom 30 min og 1 time. Dersom variantene er ekstremt kompliserte
kan du notere mens du analyserer.
·
Når
tiden er ute avslutter du analysene og avdekker kommentarene i boken eller
bladet og så sammenligner du dine analyser med kommentatorens
(dette er avgjørende, fordi det trener og disiplinerer hjernes evne til korrekt
å oppfatte stillinger korrekt)
Strengt tatt er dette Kotov-metoden, og
ikke hans svært kritiserte grafiske presentasjon av analysetrær. Dette er
metoden som sendte Kotov til super-GM styrke, og selv om Kotov ikke visste
hvorfor, kan vi delvis forklare hvorfor og det kan kort formuleres som TWT:
”Targeted Wiring Training”, eller målrettet trening av synapser og nevrale
nettverk. All den tid tenkning er ubevisst, aner vi ikke hvordan sinnet ser ut
når vi overveier, frembringer sjakktrekk eller analyserer stillinger. Kotov
forsøkte kun å skape en slags orden i en ellers utilgjengelig verden, men hva
vi vet er at denne metoden seriøst forbedrer våre sjakklige ferdigheter
uavhengig av hvorvidt sinnet ser ut som trær, båter, sko eller pingviner. Denne
metoden trener samtidig en rekke ulike sjakklige ferdigheter selv om de ikke
trenes hver for seg individuelt og spesifikt.
I begynnelsen vil det være et stort avvik
mellom dine analyser og kommentarene, men med tiden vil du lære å avgrense og
presisere relevante trekk og varianter da denne treningen og sammenligningen
vil målrettet sikte mot og trene sinnets evne til å oppfatte sjakkstillinger og
produsere kvalitetstrekk. Til å begynne med kan nok denne treningsmetoden
oppfattes som tidkrevende og monoton, men tålmodighet og grundighet vil gi rikelig
tilbake siden du vil:
·
Fullstendig
mestre en ny og viktig stilling.
·
Få
tillit til egen evne til å spille denne stillingen med begge farger mot hvem
som helst.
·
Øke
forståelsen og gleden av publiserte partier med denne stillingen.
·
Lære
de ulike åpningsvarianter og trekkrekkefølger som leder partiet til din
stilling.
·
Utvide
åpningsrepertoaret og teoretisk kunnskap, samtidig som studievaner og
forskningsferdigheter forbedres.
·
Bli
mer fortrolig med stillinger med liknende bondestrukturer og temaer (merk ikke ”mønstre”).
·
Absorbere
motiver og finesser du kan anvende i andre stillinger.
·
Dramatisk
forbedre kombinatoriske ferdigheter.
·
Forbedre
både kort- og langsiktig planlegging.
·
Analysere
dypere, raskere og mer nøyaktig.
·
Trene
deg til å tenke objektivt og redusere avhengigheten av dogmatiske prinsipper og
stereotype oppfatninger.
·
Øke
oppmerksomheten og respekten for de myriader av muligheter og skjulte ressurser
i en gitt stilling.
·
Forbedre
kreativiteten og evnen til å oppdage originale ideer.
·
Oppdage
at ditt analytiske potensial ikke så begrenset som du kanskje antok.
·
Forbedre konsentrasjon og oppmerksomhet.
·
Skjerpe
brettvisualisering og utvikle sans for brikkekoordinasjon og romforhold.
·
Utvikle
tålmodighet og utholdenhet og kontrollere impulsive tendenser
·
Oppdage
betydningen av tilstrekkelige hjemmeforberedelser.
·
Stimulere
appetitten for å studere og spille sjakk.
·
Øke
Ratingen og den generelle spillestyrken betydelig.
All ære til Alburt for å liste opp fortrinn
Kotov synes å utelate.( “Test and Improve Your Chess”, pp. 38-39)
Tilslutt kan vi legge til:
·
Spille
raskere, mer besluttsomt og mindre nølende.
·
Få
selvtillit i møte med sterkere motstandere.
·
Overvinne
tendenser til å undervurdere svakere motstandere.
·
Forbedre
og stole på din intuisjon og oppfinnsomhet.
·
Utvikle
og forbedre dømmekraft og skjønn.
·
Dramatisk
forbedre samspill mellom hjerne og sinn.
Copyright, Rune Vik-Hansen, 2008 - 01.12