I forrige nummer
av Sjakklefsa gjorde jeg et forsøk på å analysere hva
som er årsaken til den store gjennomtrekken i sjakklubbene her i
landet. Enda viktigere er det å øke rekrutteringen til sjakklubben.
TSK har holdt kurs for skoleelever ved flere anledninger. Dessverre har
vi vært lite flinke til å integrere elevene i sjakklubben.
Årsaken til det kan selvsagt være flere, men jeg er overbevist
om at vi har potensiale i vår klubb til å løse dette.
Vi er da nødt til å se på flere ting.
Kontinuitet er
et nøkkelord når man driver en klubb enten det gjelder fotball,
sjakk eller andre idretter. For å holde kontinuitet er det nødvendig
med medlemmer som er villige til å ofre noe for klubben. Videre er
det nødvendig med en organisasjon som gir medlemmene muligheter
til å løse oppgaver som de har interesse for og føler
seg skikket til å løse. Det er avgjørende å trekke
så mange med at fordelingen av arbeidet blir rimelig. Det er alltid
en fare for at enkelte kan ta på seg for mye og går lei. Med
denne bakgrunn ble en ny organisering av TSK vedtatt 25. mai 1992. Organiseringen,
som for øvrig var et forslag fra undertegnede, skal vi se litt nærmere
på i juniutgaven av Sjakklefsa.
Når man
skal drive skolesjakk er også kontinuitet viktig. Man kan ikke, som
TSK, drive skolesjakk et par semestre, for så å la hele opplegget
opphøre. Hva må vi så gjøre for å drive
med kontinuitet? Noe av svaret ligger i organisasjonsformen til TSK. Det
er nødvendig med en rekrutteringskomité. Som nevnt blir det
helt håpløst hvis en skal gjøre alt alene. I dag har
vi en slik komité bestående av Jon Kristian Røyset
som er rekrutteringsleder, Frode Bull Jæger og Jens Otto Jensen.
Det er to personer for lite i forhold til vedtektene og i forhold til hvilket
arbeid som skal gjøres. De som er interessert i arbeid rettet mot
barn og unge bør ta kontakt med Jon Kristian Røyset å
bli med i komitéen,
Hva kan vi så
forvente av rekrutteringskomitéen? Er det rimelig at de skal stå
for opplegget å arrangere kurskveldene alene? Utfra det jeg tidligere
har skrevet er svaret innlysende. Nei! Dessverre har det vist seg at medlemmene
i TSK er mer interessert i å mele sin egen kake. Bare et fåtall
av medlemmene gjør en innsats for klubben. Skjerp dere!
Et realistisk
krav til komitéen er at de organiserer produksjon av kursopplegg
og skolesjakkundervisningen. Det bør produseres et hefte for vårsemesteret
og et for høstsemesteret. Disse heftene kan så utbedres fra
år til år ettersom erfaringen stiger. Det sier seg selv at
det er lettere å holde kontinuitet når man har et konkret øvingsopplegg.
Et kursopplegg er vel
og bra, men det står seg ikke alene. Man må ha en klar plan
for hvordan man skal få elevene over fra skolesjakken inn i klubben.
Her må man gjøre en solid tenkejobb. Vi har hatt flere skolesjakktilbud,
men likevel ikke fått nye medlemmer av dette. Jeg er sikker påat
det finnes ideer ute blant klubbens
medlemmer på hvordan dette problemet skal løses. Personlig
har jeg en idé.
Fra høsten
skal vi starte skolesjakk på fire skoler her i byen. Tilbudet grupperes
slik at 2-4 klassingene, 5-7 klassingene og 8-10 klassingene gis et tilbud
på adskilte tidspunkt. På hver skole følger instruktørene
nøye med å leter etter elever med både talent og som
er ivrige sjakkspillere. Det er gjerne slik at de aller ivrigste også
er de største talentene. På hver skole plukker man ut en gruppe
på 5-6 elever som skal integreres i sjakklubben. (Antallet bør
handteres fleksibelt). De 20-25 som nå er plukket ut får et
personlig brev fra TSK’s leder. Det blir her understreket at deres talent
er oppdaget og at de inviteres til et eget opplegg i klubbens spillelokale
på klubbkveldene før de andre medlemmene dukker opp. Brevet
bør selvsagt utformes slik at hver enkelt, som allerede er finsiktet
av instruktørene, med stor sannsynlighet vil takke ja. Når
man så får disse til å stille opp må man på
nytt ha et øvingsopplegg klar for disse (Selvsagt i form av et undervisningshefte).
Dette opplegget skal være mer avansert og må være slik
at det både tilfredsstiller deres spilleglede og lyst til å
lære sjakk på et høyere nivå. Det er
opplagt at uansett om kurset er for de spesielt interesserte, så
må det være slik at de får spille mesteparten av tiden.
Hvis man har to timer til disposisjon bør fem kvarter brukes til
sjakkspill i ulike former. De øvrige tre kvarter brukes til å
forelese sjakk.
Et lignende opplegg,
men ikke så strukturert, ble holdt i Hammerfest på begynnelsen
av 80-tallet. Det resulterte i at klubben ble en av landets største.
Det er også et opplegg som kan bedre både kvalitet og kvantitet.
|