TSK-spalta |
4/4-2008
Om å la sjakken sprenge rammene som de 64 feltene gir
Synet på, og opplevelsen av vårt kjære spill varierer fra person til person har
jeg erfart. Og da snakker jeg om sjakkspillere, ikke de aller fleste andre
mennesker som ikke aner hva sjakk er eller går ut på. Og selv har jeg gjerne
hatt nokså blandede følelser omkring aktiviteten min. Etter ei dårlig turnering
og et elendig resultat så er det for eksempel ikke fritt for at jeg rett og
slett synes det hele er noe meningsløst tull. Men kanskje er det slik at det
nettopp er disse nedturene som likevel gir grunnlag for mening i det hele? I vår
støyende og merkelige verden er det noe usminket og ekte over sjakkspillets
mysterier og til tider uoversiktlige kaos. Et tapt parti og gedigne feiltrekk
kan man ikke lyve seg bort fra og forteller sin nakne sannhet. Men etterhvert
som jeg har rukket å bli eldre så slår det meg at jeg ser med stadig mildere
øyne på disse feilene.
Sjakk er og blir et kjempevanskelig og komplisert spill, så derfor tenker jeg at
ingenting er mer naturlig enn feiltrekk. Ja, de er rett og slett uunngåelig! På
alle nivå. Bare ta en titt på di siste superturneringene om du lurer. Og når et
parti i tillegg begynner å vare i fire, fem og seks timer så må jeg si at det er
verdens mest naturlige ting at brølere kommer. Å ikke gjøre tabber over så mange
timer er ikke naturlig for folk flest! Og de andre. Dermed slår det meg at det å
spille sjakk på mange måter er en
selverkjennelsesprosess. Du verden hvor godt kjent man kan bli med seg selv og
ens egen feilbarlighet når man spille sjakk over mange år. Å være sjakkspiller
kan derfor kanskje sette i gang rene forsoningsprosesser i en. Man utfordres til
å lære å se på seg selv som en som gjør feil. For de lar seg ikke fjerne. Men
det er greit. Sånn skal det være tenker jeg da.
Og så er det bare å fortape seg i spillets uoversiktlighet og uendelige bredder
og dybder. Eller er det bare våre egne uendelige indre dybder som gjenspeiler på
brettet når stillinger begynner å ligne det rene kaos og virker å være
ubegripelige? Sånn sett er vel da sjakken en god plass å la litt indre kaos, vår
kreativitet, impulsivitet og følelser få komme til uttrykk. I denne sammenhengen
blir da tapte og vunnede poeng litt underordnet. Dette får meg da til å se
likhetstrekk mellom en sjakkspiller og for eksempel en konsertpianist som
gjennom noen timer på podiet spiller seg søkkvåt i sin veksling mellom myke
lyriske toner og bisarre kraftfulle disharmonier. Som tonene setter i gang
grenseløse opplevelser og forestillinger i mennesket og følelser som favner vidt
og bredt, så kan også sjakken gjøre det samme. De 64 feltene, eller tangentene
på flygelet, blir da et utgangspunkt for noe som rekker langt utover dets
fysiske rekkevidde. Snakket vi om sjakk som kunst og åndsverk en gang, ikke bare
et spørsmål om tabeller, idiotiske tallangivelser fra Fritz og ratinglister på
hver en knaus? Så, ja til sjakkens kaos og vekslinger mellom det fullkomne og
det rene sammenbrudd. Her et eksempel fra forrige helgs serieavslutning i
Ishavsserien hvor jeg fikk til alt, både det storslåtte og det komplette
sammenbrudd: