Reisebrev fra Paris

I påsken for 3 år siden reiste vi fra Alta og Tromsø for å spille turnering i Malakoff i Paris og siden da har vi ventet på at turneringen på ny skulle finne sted i vår påskeferie. I år klaffet det endelig og vi var en stor gjeng fra Norge som vendte nesa mot Paris i påsken. Blant den norske gjengen var vi en fin klan som holdt i lag fra Trondheim og nordover, Mads og Harald med familier fra Tromsø, André med familie fra Alta og Ulrikke med mor fra Trondheim.

Fredag kveld var vi alle på plass i den franske hovedstaden og vi møttes til middag i Montparnasse. Ungdommene var allerede første kvelden i gang med kortspilling, noe som ble en fast tradisjon hver kveld under middagen. Mye latter og god stemning var det både da og resten av sjakkferien 🙂

Alle 4 familiene bodde i nærheten av Montparnassetårnet som også ble besøkt i løpet av ferien. Kjempefin utsikt over Paris mot Eiffeltårnet mens vi drakk kaffe og te til 70 kroner koppen, men da fikk vi en bitteliten kake på kjøpet! Mads mente at vi nå hadde sett Eiffeltårnet, så da var det ikke nødvendig med besøk dit denne gangen 🙂

Utsikt fra Montparnassetårnet
Foto: Anniken Vestby

Turneringen startet lørdag og varte i 9 runder med 1 parti hver dag kl.14, bortsett fra siste runden som gikk søndag kl.10. Formiddagene ble brukt til prepping, sightseeing, shopping (Her var Trondheimfamilien de ivrigste!) og avslapping før vi spiste varm lunsj rett før partiet.

Mads og Harald i spillelokalet før 1.runde.

Sjakkmessig gikk det både opp og ned, som det så ofte gjør for sjakkspillere. Turneringsoppsettet var akselerert sveitser helt fram til de to siste rundene, noe som ga mange rare paringer, og vel egentlig gagnet de lavest og høyest rangerte og ikke våre ungdommer som befant seg fra midten og oppover. Totalt sett var det Harald og André som kom best ut i turneringa. Harald spilte flere gode partier og vant mot motstandere med langt høyere rating enn seg selv. Et av disse partiene kommenterer Sven nederst i reisebrevet. Mads spilte et par gode partier i starten mot blant annet vinneren av turneringa, men manglet et par seire totalt sett for å kunne si seg helt fornøyd. Han endte likevel opp med 5 av 9 poeng. André hadde muligheten til å få en 11 plass med seier i siste parti, men tapte dessverre etter å ha stått veldig godt. Ulrikke spilte seg godt opp og endte opp med 50% score.

Mads venter konsentrert med svarte brikker.
Foto: Anniken Vestby

Harald er klar for å slå en franskmann med svarte brikker!

Mens ungdommene spilte sjakk, satt vi foreldre på utsida av spillelokalet og skravlet og koste oss i strålende solskinn med rundt 20 grader i mange dager. De siste dagene ble været mer skiftende og et par dager måtte vi blåfrosne trekke inn på nærmeste pub 🙂 Det er tøft å være sjakkventer i Paris! Og når til og med undertegnede ble tvungen å skifte ut shortsen, da var det blitt skikkelig kaldt!

Vårt faste bord i sola utfor spillelokalet.
Foto: Anniken Vestby

Hver eneste kveld etter dagens parti møttes vi på ulike restauranter for å spise og kose oss både unge og voksne. Vi spiste mye god mat og det ble god tid til kortspilling både før og etter maten. Ulrikke som eneste jenta i gjengen, hadde forberedt seg godt og pakket ned hettegenser for anledninga 🙂

Middag og kortspilling på restaurant med en veldig stressa servitør der det meste ble feil, men desserten var god 🙂

Det ble også tid til en tur opp i det originale Pariserhjulet! Marianne var egentlig godt fornøyd med å se opp på hjulet fra bakken, men ho motet seg opp og ble med meg og Ulrikke opp likevel 🙂 God utsikt over byen og selskap av et artig par i vogna som ikke fikk nok av å ta selfies med Eiffeltårnet i bakgrunnen 🙂 Etterpå spanderte Marianne macarones med ulik smak og Ulrikke fikk smake disse for første gang og det blir neppe siste! De smaker for øvrig mye bedre i Paris enn hjemme 🙂

Det virkelige Pariserhjulet «Roue de Paris»
Foto: Anniken Vestby

Det ble mange måltider i lag for sjakkstorfamilien og ingen tenker på det håpløse partiet man egentlig skulle vunnet når man er sosial med gode venner 🙂  Alltid mye smil og latter når vi var samlet!

Sjakkspillerne i front under lunsj i Malakoff

Harald og foreldrene som bodde rett ved kirkegården i Montparnasse dro dit en formiddag for å se graven til Simone de Beauvoir og Sartre, og der helt tilfeldig ramlet de over grava til Alekhine! Det måtte vi jo bare oppleve, så et par dager etterpå dro vi dit og tok bilde. Det var ei flott grav med både byste og sjakkbrett, satt opp av Fide. Egentlig hadde vi lyst til å sette opp en kanon på brettet for å hedre han, men det ble bare et enkelt bilde med grava og oss. En stor sjakkspiller som døde under mystiske omstendigheter etter 2.verdenskrig bare 53 år gammel. Han er den eneste som har dødd mens han fortsatt var verdensmester.

Mestermøte på Montparnassekirkegården i Paris
Foto: Tor-Ivar Ellingsen

Siste kvelden dro vi tilbake til Latinerkvarteret for å spise middag på Demi Lune. Der var vi også for 3 år siden og vår energiske servitør var glad for å se oss 🙂 Måtte ta et bilde av han og guttene før vi dro!

Guttene med servitøren vår!
Foto: Anniken Vestby

Vi spiste og koste oss lenge på restauranten siden vi ikke trengte å stå tidlig opp mandag morgen. Det ble både snegler, fondue, pierrade (Kjøtt i tynne skiver stekt på stein) og créme brûlée. Nydelig mat og hyggelig selskap. Vi gleder oss allerede til neste sjakkferie 🙂

Siste måltid på Demi Lune
Foto: Tor-Ivar Ellingsen

Sven kommenterer et parti av Harald: