Reisebrev 1 fra Junior VM på Sardinia

Hotellet med resepsjon. I underetasjen ligger spillelokalet.

Avreise fra Norge

Tirsdag 11.oktober var vi klar for avreise til VM junior på Sardinia, 3 ungdommer og jeg! Mads fra Tromsø, Alexander fra Hell og Ingrid fra Oslo. Første utfordring var 30 minutters forsinkelse, noe som kunne by på problemer da vi kun hadde 1 time transfer i Frankfurt. Vi trengte ikke å være bekymret for å rekke flyet, for vi ble møtt av 5 bakkemannskap fra Lufthansa som eskorterte oss med buss og via bakveier direkte til flyet! God service. Dessverre fikk ikke bagasjen vår like god service.. Den ble igjen i Frankfurt til vår store fortvilelse. Vi fikk 15 minutter på flyplassen før buss til hotellet, og kjøpte undertøy, tannbørster og tannkrem som kostet formue, noe vi heldigvis får igjen på reiseforsikringa.

Vi kom i alle fall vel fram til hotell og middag før vi ramla i seng etter en lang dag. God temperatur og god mat, og vi ser sjøen!

Fint hotellområde og fine rom. Gutta ligger på dobbeltrom, jeg på enkeltrom og Ingrid på dobbeltrom med ei hyggelig gresk jente som reiser alene.

Herlig vær etter et par dager med masse regn!

Spilleforhold

Spillelokalet er lyst og fint og passe temperatur. Alle partiene går live og de har kjeks, småkaker og små snitter, pluss all slags drikke tilgjengelig for spillerne. De tar anticheating på alvor, med en egen ansvarlig dommer som følger med og har avgrenset området så godt det lar seg gjøre. Alle spillere scannes og ingenting får tas med i spillelokalet, ikke penner og ikke klokker, kun jenter får ha med en liten veske. Ingen tilskuere etter rundestart, heller ikke delegasjonsledere.

Tre av de høyestrangerte spillerne i turneringa, russiske Esipenkov, Nesterov og Murzin som spiller under FIDE-flagg.

Lydia fra Hellas bor på rom med Ingrid, og hun er en del av gjengen!

Det er også dresscode, så spillere i shorts blir sendt på rommet for å skifte.

Lyse og fine spilleforhold.

Koffert savnet

Oppdatering fra flyplassen var at koffertene skulle komme torsdag. Tydeligvis går det ikke Lufthansafly til Olbia, som flyplassen på Sardinia heter, hver dag. Vi håpet likevel i det lengste at dem likevel skulle dukke opp onsdag, men den gang ei.

Undertegnede brukte store deler av dagen på å lete etter klær og toalettsaker i sentrum av den lille plassen Cala Gonone, hvor det meste er vinterstengt, men jeg fant sokker og T-skjorter på en fjellklatrebutikk.

Jeg kjøpte litt stor shorts, men heldigvis fant jeg et hoppetau som kunne brukes som belte!

Sjakk og shopping

Mads vant første runde mot en 1400-spiller fra Emiratene, mens både Alexander og Ingrid tapte mot spillere som var høyere ratet.

Første runde på dobbeltrundedagen gikk strålende sett med norske øyne. Seier til alle 3, og også vår greske venninne!
Dagens siste runde gikk ikke så bra, tap på alle 3.
Likevel godt humør i gruppa. Alle håper og venter på bagasjen som skal komme torsdag!

Alexander er romkamerat med Mads, og så langt har han 2 av 5 poeng og han har en stigende formkurve.

Torsdag er det klart for mer shopping! Nå blir det gensere, bukser til guttene og shorts til Anniken. Vi vet jo ikke sikkert når og om bagasjen kommer! Dessuten er det lurt å handle på forsikringa før den dukker opp.

Dagens runde endte i remis for både Mads og Alexander, mens Ingrid gikk på tap. Og i ettermiddag fikk vi Good News! Bagasjen var ankommet flyplassen Olbia. Deretter Bad News… Den blir ikke levert før fredag morgen.. Dette til tross for at det er under 2 timer hit til oss. Lufthansa begynner å miste anseelse..

Kanskje kommer koffertene?

Fredag morgen kommer og ingen bagasje i sikte… Jeg ringer og får ny beskjed om at den kommer helt sikkert i løpet av 24 timer, så senest lørdag morgen..Det er visstnok 1 sjåfør som skal levere bagasje over hele Sardinia, og vi var ikke først på lista.. Nå begynner vi å bli ganske oppgitt, mildt sagt, og vi kontakter både resepsjonen og arrangør, men de kan ikke gjøre stort de heller. Det er ikke mulig å kontakte sjåføren på grunn av lover og regler. Vi må bare vente.. Ny shoppingtur til sentrum. Nå kjole til Ingrid! Gikk igjen tilbake til min faste klesbutikk (som har mest badetøy, men også litt av hvert annet) Fant kjole og begynte glad og fornøyd på tilbaketuren til hotellet. Avstanden er ikke så stor, men det er litt bakker, så bruker omtrent 20 min tilbake.

Strandpromenaden en regnværsdag.

Mobilen ringer!

Så kom telefonen vi har lengtet etter! På vei tilbake etter shopping, ringer resepsjonen og forteller at koffertene har kommet! Dette er julaften og bursdag på en gang! En lykkelig gjeng som gjenforenes med sine eiendeler etter 3 lange dager.. Nå blir det dusjing og rene klær fra topp til tå!

Endelig!

Hotellområdet

Tennisbane på området. I dag spiller noen av de indiske spillerne før lunsj.

Esse Club- Palmasera Resort er er et 4 stjerners leilighetshotell med mange rom spredt utover et stort område. Resepsjon, spillelokale, restaurant og bar ligger i samme bygning, plassert omtrent i sentrum av rom og leiligheter, Det finnes blant annet basseng (stengt på denne tida av året, dessverre), tennis, basket og lekeplass inne på området. Det er også kort vei ned til en flott strand med rundt 20-22 grader i vannet. Deilig forfriskende og klart vann.

27 grader i skyggen lørdag, og ca.22 grader i vannet. Vi klager ikke!

Sjakk og sånn

Fredagens runder endte i remis for gutta og tap for Ingrid. Mens lørdag klaffet det for Ingrid som vant, mens Mads og Alexander spilte remis mot god motstand. Etter 5 runder er status: Mads 3 poeng, og 17 plasser opp fra forhåndsrangeringa, Alexander 2 poeng, og også noen plasser opp fra forhåndsrangeringa, og Ingrid 2 poeng, og litt under rangeringa.

Mads har gjort det bra så langt med 3 av 5 poeng mot god motstand.

Vi møtes alle til frokost, lunsj og middag, og så langt er vi godt fornøyd med oppholdet. Det er 6 runder igjen og mange poeng og hente, og vi koser oss med god mat, nydelig vær og en fint område. Menneskene er hyggelige og hjelpsomme, så vi trives! Vi skal snart få tatt et lagbilde nå som vi har fått på oss ordentlige klær.

Ingrid er en av våre beste jenter på landsbasis, og med seier i går, er hun på vei oppover på resuktatlista.

Delegasjonsleder Anniken har fått seg jobb!

Deputy Chief Arbiter Marco Biagioli og Fidedelegat Solakoglu.

Jeg ble plutselig kontaktet av Deputy Chief Arbiter fredag formiddag. Han lurte på om jeg kunne ta på meg et oppdrag. Det er en jødisk spiller i turneringa som feirer en spesiell høytid disse dager, noe som betyr at han fram til solnedgang ikke kan utføre noe nytt, og ikke ha kontakt med elektrisitet. Så jeg ble spurt om å være hans assistent fredag, lørdag og søndag, pluss neste helg. Jeg skal trykke på klokka for han og notere trekkene. Han flytter brikkene selv, siden disse er er bestandige uansett. Som kompensasjon får jeg lov å ta bilder og bevege meg i lokalet så mye jeg vil resten av turneringa. Så nå blir det bra med bilder når jeg ikke er assistent!

Nye venner fra Bulgaria og India!

Vi koser oss her så lenge med sol og varme og mye spennende sjakk! Følg med på neste oppdatering om ei uke!