Reisebrev 2 fra Junior VM på Sardinia

Den norske delegasjonen: Mads, Alexander, Anniken og Ingrid.

Runde 6 søndag

Søndag var det klart for runde 6, før hviledag mandag! Mads spilte remis mot Vignir fra Island, Alexander vant, mens Ingrid sin motstander uteble og hun vant på walk over. Litt kjipt siden hun hadde forberedt seg godt og satt og ventet. Mads har 3,5 poeng, Alexander 3 poeng og Ingrid 3 poeng etter de 6 første rundene. Det er god stemning i den norske troppen, og vi ser fram til en fridag før de siste 5 rundene.

Hviledag med båttur og strand

Den norske sjakkgjengen med venner.

Deilig med en fridag, og vi har planlagt båttur til en strand i nærheten. Arrangøren hadde 2 ulike utflukter, men vi ønsket heller en tur på egenhånd. I 11 tida ruslet vi bortover til båthavna for å finne en båttur som ikke kostet for mye, med strand og huler. Vi har til og med klart å lokke med oss guttene, pluss ei finsk jente som heter Sarabella og vår greske venninne Lydia. En fin gjeng med 6 stykker, og båten var stor, ingen trengsel og god plass. Det var nydelig vær med strålende sol og rundt 28 grader. Båten tok oss ut til ei strand hvor vi tilbrakte rundt 3 timer med bading og soling!

Alexander og Mads sjekker badetemperaturen. Ikke verst med rundt 22 grader i slutten av oktober!

Det var også et par grotter der, hvor vi fikk tatt noen kule bilder.

Mads inni hula.

Båten kom og tok oss tilbake til Cala Gonone, hvor vi spiste pizza.

På pizzarestaurant.

Vi kunne ikke ha vært i Italia uten å ha smakt pizza! Maten var god, men det ble en dyr fornøyelse. Da regninga kom oppdaget vi at det kostet 30 kroner pr person bare for å sette seg ned, og en av ungdommene ba om ris istedet for chips, noe som kostet ikke mindre enn 70 kroner ekstra. Ikke hadde de ansatte gått på smilekurs heller, så driks fikk de ikke!

Maten på hotellet.
Vi har oppdaget at de fyrer opp grillen ute til lunsj, hvor det serveres kylling, svin, biff, grillspyd med mer. Dette gikk vi altså glipp av de første dagene…Bare flaks at jeg en dag oppdaget en mann på nabobordet som spiste grillmat😊

Grillmat til lunsj hver dag!

Maten har vært bra, med god variasjon så vi ikke har gått lei. Som sagt grilla kjøtt til lunsj, og til middag ulike typer fisk, pastaretter, lasagne og poteter i ulike former. Til frokost har de eggerøre og bacon pluss ferske rundstykker. Alt i alt er vi godt fornøyd, og vi har blitt mette hver dag!😊

Frokost

Dessertbord.
Dessertene er et kapittel for seg med en typisk italiensk baker!

Bakeren på hotellet

Han serverer mange forskjellige desserter hver dag, men de fleste inneholder sitron eller appelsin. Han er spesielt glad i appelsinkrem! Kakene ser veldig lekre ut, men de smaker litt annerledes enn vi er vant til. Likevel smaker vi på litt forskjellig, siden bakeren blir så glad hver gang han kan servere oss kake! Siste dagen disket han opp med sjakkkake til oss!

Sjakkake!

Hyggelige og velorganisert arrangement

Må bare skryte av både arrangører, dommere og personalet på hotellet! De var alle veldig hyggelige og imøtekommende. Rommene våre ble rengjort hver dag, og til måltidene hentet de fatene så fort vi var ferdig å spise. Det er hyggelig å komme til spisesalen når man blir møtt med mange smil og hyggelige ord.

Spillelokalet har hatt god luft og grei plass til spillerne, og det har vært nok dommere som passet hver sine seksjoner.

De har også hatt fokus på å forhindre juks med egen anti cheating dommer, og sjekk av alle spillere før de går inn i lokalet. I tillegg plukket de ut ulike spillere til ekstra kontroll hver dag. Det var under en slik kontroll at en spiller ble tatt med earbuds i lomma. Trist for spilleren som tapte partiet og måtte forlate turneringa, men bra at systemet fungerte.

Avslutningseremonien ble avholdt inne i landsbyen med Fidepresident Arkady Dvorkovich og Dana tilstede. Det var opera, dans og taler. Aserbajdsjan tok gullet i begge klasser!

Begge gullvinnerne med Dvorkovich.

På kaffebesøk hos mongolske venner.
Vi har også blitt kjent med mange ulike mennesker her, fra hele verden. På fredag skulle jeg egentlig ut og nyte de siste solstrålene etter rundestart før jeg måtte tilbake å være skriveassistent for min israelske spiller, men så ble jeg invitert inn på kaffe til naboene fra Mongolia. Kunne ikke si nei til det! Vi har hilst hver dag, men ikke snakket så mye siden de kan lite engelsk og jeg heller ikke er så stødig i mongolsk. Jeg fikk servert kaffe på senga (Er jo ikke mye annet på et hotellrom😊) og fikk tøfler på beina. Godteri fikk jeg også, og noen teposer til å ta med hjem. De var veldig koselige og vi forsøkte å prate litt om løst og fast, men det eneste vi var enige om var Sjakk-OL i Tromsø, hvor gamle vi var og at jeg ikke hadde vært i Mongolia! Ellers smilte og nikket vi og nøt kaffen. Jeg har selvsagt tatt bilder av deres 2 spillere som jeg skal sende dem på e-post!

Fotografering.
Artig med fotooppdrag! Mange kommer til meg istedefor de offisielle fotografene, og det er jo artig. Så underveis i turneringa har jeg hatt fotooppdrag for blant annet Italia, Aserbajdsjan, Khasakstan, Latvia og Mongolia.

Sjakken siste 5 runder.
Sjakken ble litt både og i siste halv del av turneringa. Mads fikk opp gode stillinger i partiene sine, men dessverre ble det kun 1 og halvt poeng i 3 partier han burde vunnet. Likevel fikk han en ratingprestasjon på 2440, og gikk opp 11 ratingpoeng. Han spilte mye bra sjakk og det mot motstandere som lå godt over 2400 Til slutt endte han på 6 poeng av 11.

Alexander fikk en veldig bra avslutning, og avsluttet med 2 sterke seiere mot motstandere på over 2400 og 2300. Han endte også på 6 poeng og opp 34 ratingpoeng.
Ingrid endte opp litt under forhåndsrangeringa, og fikk ikke full klaff. Hun traff gode spillere som var godt forberedt, og flere spilte bedre enn ratingen skulle tilsi. Likevel endte hun på 4,5 poeng, og hun har hatt flotte dager med ei veldig hyggelig romvenninne. Sporty å bo på rom med ei helt ukjent jente! Greske Lydia var et trivelig tilskudd til gjengen vår.

Dyreliv

Det var et yrende dyreliv der vi bodde, og jeg var på hils med både katter og firfisler. Dessverre fikk Mads og Alexander se et villsvin en kveld etter partiet, som ikke dukket opp igjen, enda jeg lette hver kveld. Men jeg fant en egen liten firfisle som bodde i et lite hull i kantsteinen på vei fra rommet til spillelokalet. Hver dag tittet han opp fra hullet når det var sol, mens jeg ellers kunne se han nede i hullet sitt. De er ellers veldig sky, og fyker avgårde så fort man nærmer seg! Midt på dagen var det mange firfisler som koste seg på steiner og asfalt inne på hotellområdet. Mange mislykkede forsøk på å få bra bilder, men lyktes med noen få.

En nydelig liten krabat!

Arrivederci Sardinia!
Da har vi kommet vel hjem! Avreisedagen ble ikke helt som planlagt, da det skulle være Bilrace i byen vår, og veiene stengt kl.8 på morgenen. Vi hadde bestilt fly på ettermiddagen for å slippe stress søndag natt eller tidlig morgen, men måtte da likevel dra 7.45 fra hotellet. Ankom flyplassen 9.30 og hadde 7 og halv time å slå ihjel. Heldigvis hadde vi en hyggelig finsk gutt der som hadde lekser å gjøre og gjerne kunne passe koffertene våre mens vi tok en liten luftetur. Vi gikk til et kjøpesenter i nærheten hvor vi kjøpte Bubble Tea og spiste på Western Steakhouse.

Middag på Western Steakhouse.

Flyet var i rute og vi kom seint, men godt hjem med alle koffertene! Vi har hatt en flott tur til Sardinia, og kommer gjerne tilbake en annen gang 🙂